Input your search keywords and press Enter.

Bahaya! Permainan Lato Lato Perlu Dikawal, Anak Boleh Cedera

Foto: Pa&Ma

M Update, 31/01/2023 – Permainan lato lato yang semakin popular dalam kalangan pelajar di negara ini perlu dikawal kerana dikhuatiri mendatangkan mudarat terutama kecederaan kepada murid.

Pengerusi Pelibatan Ibu Bapa, Komuniti dan Pihak Swasta (PIBKS) Kedah, Zainol Abidin Mohamad berkata, pihak sekolah dan ibu bapa perlu mengawal anak daripada bermain permainan itu termasuk melarang ia dibawa ke sekolah.

Infografik: PHM

“Permainan lato lato ini baharu bermula di negara ini, namun kita kesan ia sudah menular ke sekolah. Kita harap ia dikawal terlebih dahulu kerana permainan ini mengeluarkan bunyi bising dan bingit. Ia juga wajar dilarang dibawa ke sekolah.

“Apa yang kita bimbang lato lato ini mempunyai ladung yang berat, jadi jika ia terkena muka pelajar maka akan mencederakan. Disebabkan itu kita harap ibu bapa dan pihak sekolah pantau perkara ini,” katanya ketika ditemui pada Majlis Penutup Bazar Buku Kedah 2023 di sini, semalam.

Foto: The Reporter

Lato lato adalah permainan yang diperkenal sekitar tahun 60-an dan 70-an di Amerika Syarikat dan kini menjadi kegemaran penduduk Indonesia sebelum ia tular ke negara ini.

Sementara itu, Najmi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kupang berkata, kerajaan negeri akan berbincang bersama Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Kedah untuk mengenal pasti langkah terbaik menyelesaikan isu berkenaan.

“Setakat ini, saya dimaklumkan tiada larangan permainan ini di sekolah, tetapi saya akan berbincang dengan JPN Kedah. Kita turut bimbang jika ada pelajar cedera akibat permainan ini.

“Sekolah sepatutnya menjadi tempat selamat kepada pelajar menuntut ilmu, jadi kita harap ibu bapa dapat pantau anak mereka termasuk elak permainan ini dibawa ke sekolah,” katanya. – Harian Metro