Input your search keywords and press Enter.

Lawatan Mengejut Ke KLIA Angkat Martabat, Integriti JIM

M Update, 03/07/2023 – Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata lawatan mengejut beliau ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semalam adalah bertujuan untuk mengangkat martabat dan integriti Jabatan Imigresen (JIM), yang ketika ini berdepan kritikan umum.

Pada Majlis Perjumpaan Perdana Menteri Bersama Warga Jabatan Perdana Menteri (JPM) Bagi Bulan Julai 2023 di sini hari ini, Anwar berkata, tinjauannya mendapati majoriti petugas JIM di KLIA menjalankan tugas dengan baik dan hanya segelintir kecil yang masih biasa dengan amalan lama.

“Selalu kita sebut kerana nila setitik rosak sebelanga, saya pergi (KLIA) untuk beri jaminan bahawa sebenarnya tidak wajar kita beri gambaran dan persepsi secara umum bahawa ada kerosakan dalam Imigresen,” katanya.

Dalam lawatan mengejut beliau kira-kira 30 minit ke KLIA semalam, Anwar merumuskan urusan dan pengoperasian Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan JIM adalah terkawal serta menyatakan beberapa permasalahan yang ada akan disusuli dengan siasatan bagi penambahbaikan dan tindakan wajar.

Mengenai pengoperasian JKDM di KLIA pula, Anwar yang juga Menteri Kewangan mendapati hanya satu daripada tujuh pengimbas barangan sahaja beroperasi dan beliau mahu keadaan itu diperbaiki segera.

“Saya kebetulan Menteri Kewangan, Kastam di bawah tanggungjawab saya, takkan tunggu menteri turun baru tahu yang mana rosak. Ini ada kelemahan dari segi maklumat kerana kalau belanjanya hanya sekitar beberapa juta, kita boleh luluskan segera.

“Dan saya percaya baik KPPA (Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Dr Zulkapli Mohamad) atau SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) tidak akan siasat dengan kadar segera semata-mata sebab lulus segera (peruntukan) kerana keadaan itu mendesak,” katanya.

Justeru, beliau menekankan keperluan pegawai atasan untuk turun padang untuk melihat sendiri operasi jabatan serta jangan membuat andaian bahawa semuanya beroperasi dalam keadaan baik.

“Sebab itu kadang-kadang kita di atas pun kita harus ‘turun bawah’, ‘terjun bawah’ untuk melihat sendiri kerana tidak boleh buat andaian semuanya baik, tapi mestilah tujuan untuk perbaiki bukan untuk cari salah atau kecam,” katanya.

Sumber: Bernama