Input your search keywords and press Enter.

Subsidi Negara Dijangka Cecah RM81 Bilion Tahun Ini

M Update, 05/10/2023 – Subsidi dikeluarkan kerajaan untuk rakyat seluruh negara dijangka mencecah RM81 billion tahun ini termasuk elektrik, minyak dan makanan.

Menurut Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, walaupun angka ini dilihat tinggi, langkah bagi mengurangkan subsidi tanpa melihat kepada keperluan rakyat bukan satu pilihan kepada kerajaan. Ini bagi memastikan rakyat tidak terbeban dengan kos sara hidup masa kini.

Langkah pemberian subsidi ini adalah penting dalam memastikan rakyat dibantu selain daripada memastikan ekonomi negara sentiasa berada dalam keadaan baik. Rasionalnya subsidi adalah untuk membantu mengurangkan beban rakyat.

Anwar berkata ramai yang mengulangi kenyataannya pada 2008 menyebut “hari ini menang, esok harga minyak turun” dan beliau menjelaskan pada tahun itu harga minyak di negara ini lebih tinggi daripada negara pengeluar minyak seperti Arab Saudi.

“Sekarang kos meningkat berkali ganda, harga minyak di Arab Saudi lebih tinggi dari Malaysia, Brunei rendah sikit. Tampungan, dukungan dan sokongan subsidi (minyak) ini kita bantu rakyat. Kita jelaskan hal ini terutama kepada rakyat, kita ikhlas dan bertanggungjawab tidak payah politikkan isu ini,” katanya.