Input your search keywords and press Enter.

Daerah di New York isytihar darurat akibat wabak campak

M-Update,27/3/2019, NEW YORK: Sebuah daerah di New York yang dilanda wabak campak mengisytiharkan darurat semalam dan melarang kanak-kanak bawah umur yang tidak menerima imunisasi vaksin berada di tempat awam dalam usaha mencegah penyakit yang pernah dibasmi sepenuhnya itu daripada merebak.

Langkah yang mentakrifkan tempat awam sebagai sebarang lokasi yang boleh mengumpulkan lebih daripada 10 orang, termasuk pengangkutan awam, diumumkan pegawai di Rockland County, 40 kilometer di utara New York City.Berkuat kuasa tengah malam ini selama 30 hari, ia disifatkan sebagai langkah paling radikal pegawai AS berikutan penularan wabak itu di beberapa wilayah yang menolak imunisasi atau anti-vaksin.

“Kita perlu melakukan segala yang terdaya untuk mengakhiri wabak ini dan melindungi kesihatan mereka yang tidak boleh divaksin atas sebab-sebab perubatan dan kanak-kanak yang terlalu muda untuk menerima vaksin,” kata eksekutif daerah, Ed Day.

Day turut mengkritik penentang dikalangan penduduk tempatan terhadap pemeriksa kesihatan.Rockland County, dengan populasi melebihi 300,000, mencatatkan 153 kes campak, yang pernah diisytihar dibasmi sepenuhnya pada 2000. Walaupun kempen vaksin dijalankan sejak wabak itu menular pada Oktober lalu, sekitar 27 peratus kanak-kanak berusia antara satu hingga 18 tahun masih tidak divaksin, kata Hari.

Kejiranan paling teruk terjejas adalah populasi Yahudi ultra-Ortodoks, yang banyak menentang vaksin berdasarkan alasan agama. – AFP

Leave a Reply