Input your search keywords and press Enter.

Doktor Keluarkan ‘Lebah Peluh’ Dari Mata Wanita Taiwan

M Update, 11/04/2019 – Seorang wanita berusia 29 tahun tidak tahu mengapa matanya bengkak dan tidak boleh dibuka. Mangsa berada dalam kesakitan amat sangat sehingga menangis.

Wanita Taiwan itu berkata, dia keliru punca yang menyebabkan jangkitan matanya semakin teruk, lapor CTS News.

Sebaliknya apabila meneliti mata He menerusi mikroskop, Ketua Oftalmologi hospital berkenaan, Dr Hung Chi-ting menyaksikan sesuatu yang tidak pernah dilihat sebelum ini.

Namun apabila wanita itu dikenali dengan nama keluarga He mendapatkan rawatan di Hospital Universiti Fooyin di sini, doktor tidak menemukan jangkitan bakteria.

Kaki serangga keluar dari satu daripada soket mata wanita itu. Lalu beliau menarik keluar lebah kecil, dikenali sebagai ‘Halictidae’ atau ‘lebah peluh.’ Serangga itu dikeluarkan hidup-hidup.

Doktor itu bagaimanapun menemui sehingga empat ekor lebah pada kelopak mata wanita malang berkenaan.

Gemarkan garam, lebah terbabit hidup dengan makan air mata He, kata doktor dalam sidang akhbar minggu lalu, kemudian menjelaskan diagnosis pelik perubatan sebagai ‘yang pertama di dunia.’

Serangga itu membuat rumah dalam kelopak mata wanita terbabit, sehingga ia dikeluarkan hidup-hidup.

“Saya melihat sesuatu seperti kaki serangga, justeru saya menariknya keluar di bawah mikroskop dengan perlahan dan satu-satu tanpa merosakkan tubuh mereka,” kata Dr Chi-ting, menurut Business Insider Singapura.

Justeru, bagaimana lebah peluh berumah di dalam mata wanita berusia 29 tahun itu? Wanita itu mengesyaki, semuanya bermula ketika dia mengambil bahagian dalam Festival Qingming juga dikenali sebagai Hari Menyapu Kubur.

“Saya sedang mengemas dan membersihkan kubur saudara mara bersama keluarga. Saya mencangkung dan mencabut rumput,” katanya kepada wartawan dalam sidang media.

Laporan CTS News menyebut, He merasakan sesuatu masuk ke dalam matanya. Memikirkan ia hanya habuk, dia membersihkan mata dengan air dan tidak menggosok matanya sepanjang hari.

Dia tidak memikirkan mengenainya sehinggalah matanya mula membengkak malam itu dan mengalami sakit menyucuk sehingga dia menangis.

Ketika mengunjungi hospital hari berikutnya, Dr Chi-ting lega kerana wanita berusia 29 tahun yang memakai kanta lekap tidak menggosok matanya dengan teruk apabila kesakitan semakin tidak tertahan.

Jika tidak katanya, ia mungkin memburukkan lagi kornea matanya yang membengkak dan menjurus kepada buta, lapor Apple Daily Taiwan dan cawangan media lain. -Agensi

Leave a Reply