Input your search keywords and press Enter.

Sarawak Tawarkan 600,000 Hektar Tanah Untuk Tanaman Selain Sawit

M Update, 27/5/2019 – Kerajaan Sarawak berhasrat menawarkan kira-kira 600,000 hektar tanah yang tidak akan ditanam semula dengan kelapa sawit kepada mana-mana pihak yang berminat termasuk Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Salahuddin Ayub, berkata perkara itu akan dibincangkan bersama Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg dalam satu pertemuan di Sarawak, esok. Esok di Sarawak ada pertemuan dengan Ketua Menteri dan kerajaan negeri berhasrat menawarkan tanah yang cukup luas hampir 600,000 hektar yang tidak akan ditanam semula dengan sawit.

Sebahagiannya (tanah itu) saya akan berbincang dengan Sarawak kenapa tidak ditanam dengan jagung bijian yang dapat membantu kita (negara) mengeluarkan setidak-tidaknya 20 peratus makanan ternakan dengan sumbernya dari jagung bijian kita sendiri,” katanya. Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri Program Kasih Peladang Parlimen Pulai di Kampung Skudai Kiri, di sini hari ini.

Salahuddin berkata, kementeriannya yakin dapat mengurangkan kebergantungan pada produk import dengan membangunkan semua tanah dan ladang terbiar di negara ini. Hampir enam dekad sejak merdeka kita tidak mampu lagi hasilkan produk yang cukup terutama dalam agromakanan dalam negara. Saya yakin Malaysia boleh mengurangkan kebergantungan produk import, tetapi ia mengambil masa dan mesti bermula hari ini.

Kita akan terus untuk menjadikan tanah dan ladang terbiar untuk difikirkan bagaimana boleh diisi dengan tanaman ‘cash crop’ sebagai jalan keluar (kepada kebergantungan produk import),” katanya. Semalam, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, dilaporkan berkata bagi mengelak ringgit terus menjadi lemah, kerajaan merancang mengurangkan kebergantungan kepada barangan import yang mampu dihasilkan dalam negara.

Katanya, Malaysia perlu mengeluarkan sendiri produk asas seperti sayur-sayuran, buah-buahan, hasil laut dan ternakan bagi mengelak pengaliran ringgit ke luar negara. – BH Online

Leave a Reply