Input your search keywords and press Enter.

Chile, Argentina bakal saksikan gerhana matahari penuh

M Update, 02/07/2019 – Siang akan bertukar gelap hari ini di banyak tempat di Chile dan Argentina apabila gerhana matahari penuh berlaku di sebahagian besar kawasan di selatan Pasifik dan wilayah paling selatan di Amerika Selatan.

Kedua-dua negara akan berada di bawah jalur sempit sepanjang 9,656 kilometer yang akan berhadpaan gerhana penuh apabila bulan menghalang matahari sepenuhnya.

Menurut pakar astronomi Chile, fenomena semula jadi menakjubkan itu akan bermula jam 13.01 tengah hari waktu tempatan di Lautan Pasifik dan jalur kegelapan penuh seluas 195 kilometer dijangka tiba di pantai Chile pada jam 4.38 petang waktu tempatan, kemudian menyeberangi tenggara ke Argentina.

Penduduk di beberapa bahagian di bawah laluan gerhana akan mengalami kegelapan penuh lebih dua minit, kata Yayasan Astronomi Chile.

“Ada banyak jangkaan. Ini adalah peristiwa bersejarah di rantau ini,” kata pengurus agensi pelancongan astronomi di Vicuna, Catalina Henriquez.

Vicuna terletak kira-kira 450 kilomter ke utara Santiago yang dikenali dengan langit cerah yang menjadikan Chile sebagai ‘ibu negara astronomi’.

Dianggarkan 300,000 pelancong sudah memenuhi wilayah yang menjadi syurga peminat bintang dengan udara bersih dan kurang pencemaran yang membataskan penglihatan.

Seorang peminat astronomi, Matias Badilla, 19, berkata keluarganya sudah lama menantikan peristiwa itu.

“Ia sesuatu yang kami tunggu sejak sekian lama.

“Bagi kami, melihat kejadian ini dengan dekat di tempat indah adalah sesuatu yang kami tidak boleh lepaskan,” katanya.

Presiden Chile, Sebastian Pinera, dan beberapa anggota Kabinetnya akan menyaksikan gerhana matahari itu dari Pusat Pemantau La Silla, kemuncak gunung pada paras 2,400 meter di atas Padang Pasir Atacama. — AFP

Leave a Reply