Input your search keywords and press Enter.

E-Sukan Bakal Diperkenal Di Sekolah Menengah Kuala Lumpur

M Update, 30/9/2019 – Persatuan Sukan Elektronik Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (ESKL) bersama Majlis Sukan Wilayah Persekutuan kini dalam perancangan memperkenalkan e-sukan sebagai kokurikulum di semua sekolah menengah di Kuala Lumpur.

Presiden ESKL, Hisham Darus berkata, ia akan dilaksanakan menerusi penubuhan kelab-kelab e-sukan dengan tujuan memberi pendedahan serta pemahaman kepada ibu bapa dan pelajar mengenai potensi sukan berasaskan permainan video itu.

Beliau berkata, pihaknya telah berhubung dengan beberapa agensi di bawah Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dalam memastikan misi itu dapat dijayakan seawal bermula sesi persekolahan tahun depan.

“Sama seperti sukan lain, kita mahu atlet kita lebih berpengetahuan dan tahu batas apabila terlibat dengan e-sukan. Kita ingin lahirkan generasi yang bijak serta tahu ‘do’s and don’ts’ sebab kebanyakan daripada mereka (pelajar) bermain ikut suka hati sampaikan ibu bapa juga tak boleh nak kawal.

“Inilah pentingnya mereka diberi pendedahan, dan pentingnya wujud kelab e-sukan di setiap sekolah menengah,” katanya pada sidang media majlis pelancaran Kejohanan Kuala Lumpur Esports Masters 2020 di Putrajaya semalam.

Majlis yang turut menyediakan pameran serta aktiviti menarik dihadiri hampir 5,000 penggiat e-sukan tempatan itu dirasmikan Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad.

Kejohanan Kuala Lumpur Esports Master 2020 menawarkan hadiah keseluruhan bernilai RM1 juta dengan menampilkan lima kategori pertandingan – permainan video komputer, permainan video telefon pintar, permainan video konsol, perlumbaan-e dan permainan video realiti maya. – Bernama

Leave a Reply