Input your search keywords and press Enter.

Kerajaan China Musnahkan Tanah Perkuburan Muslim Etnik Uighur

M Update, 10/10/2019 – Kerajaan China dipercayai memusnahkan tanah perkuburan yang bersemadi di situ daripada generasi kaum Uighur malah paling menyedihkan tulang-tulang mayat bertaburan yang didakwa oleh aktivis kaum berkenaan untuk meleyapkan identiti kaum tersebut di daerah Xinjiang.

Menurut penganalisisi imej Satelit Earthrise Alliance berkata tahun 2014 perkara ini berlarutan dan kawasan perkuburan ini dimusnahkan. Tambahnya, sudah berpuluh-puluh perkuburan dimusnahkan di wilayah tersebut. Sebahagian kubur diratakan tanpa ada rasa hormat.

Kawasan tersebut dijadikan untuk tempat letak kereta dan juga taman permainan seperti yang ditunjukan dalam imej satelit.

Walaupun penjelasan rasmi adalah dari pembangunan bandar ke standardisasi kubur lama, namun apa yang didakwa oleh kaum Uighur adalah kemusnahan itu sebahagian tindakan keras kerajaan untuk mengawal setiap aspek kehidupan kaum itu.

Salah seorang generasi kelima etnik Uighur berkata, kemusnahan itu bukanlah sekadar penganiayaan kepada agama Islam malah meremehkan siapa yang ada di dalam tanah tersebut.

Dakwanya lagi, kebebasan mereka disekat apabila ada sesetengah pihak yang membuat lawatan dari rumah ke rumah untuk memastikan tiada siapa yang menyimpan janggut dan bertudung.

Bukan itu sahaja, makam perkuburan orang-orang muslim yang sangat dikenali juga dihapuskan. Kubur penyajak terkenal etnik tersebut iaitu Lutpulla Mutellip di Aksu sudah ditukarkan kepada taman permainan kanak-kanak dan tasik.

Menurut penjaga di kawasan tersebut, kubur Mutellip dikatakan tempat suci bagi kaum Uighur selepas kejadian ini, mereka tidak lagi mengetahui jenazah tersebut dikebumikan. Kerajaan Aksu tidak memberi keterangan lanjut tentang hal itu.

Pergerakan untuk memusnahkan tanah perkuburan Uighur bukan baru malah imej satelit yang dikaji semula sudah menunjukkan kemusnahan lebih dari satu dekad lalu.

Lebih daripada sejuta rakyat Uighur dimasukkan ke kem tahanan untuk mendidik semula dengan alasan untuk memerangi pelampau agama.

Penduduk mendakwa dari pemusnahan tempat-tempat suci, makan orang yang baik hingga pemusnahan makam keluarga semua ini akan menganggu hubungan antara manusia dan sejarah mereka.

Kerajaan Shayar tidak memberi penjelasan yang jelas dengan tindakan yang mereka ambil ini.

Leave a Reply