Input your search keywords and press Enter.

TPM : Ubah Mentaliti Untuk Elak Banjir Berulang

M Update, 29/10/2019 – Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail meminta rakyat mengubah mentaliti jika ingin mengelak bencana terutama banjir kilat berulang di kawasan mereka.

“Kita tahu mengenai risiko banjir setiap kali musim Monsun Timur Laut melanda negeri di Pantai Timur Semenanjung, namun ia juga berkaitan dengan sikap tidak menjaga kebersihan serta masalah penyelenggaraan longkang dan sampah-sarap.

Selain taburan hujan luar biasa, Timbalan Perdana Menteri mengingatkan, sikap masyarakat yang kurang mementingkan penyelenggaraan seperti pembuangan sampah secara tidak terkawal turut menyumbang kepada banjir.

“Kalau kita boleh ubah sikap, kita boleh kurangkan risiko banjir seperti banjir kilat yang kebanyakannya berpunca daripada sistem saliran tidak diselenggara dengan baik. Kita diberitahu infrastruktur perparitan dan saliran adalah baik tetapi aspek penyelenggaraan perlu diperbaiki manakala amalan menjaga kebersihan perlu dijadikan budaya dan tanggungjawab bersama dalam masyarakat,” katanya.

Sumber : BH Online

Leave a Reply