Input your search keywords and press Enter.

COVID-19: Mungkin Guna Khidmat Tentera Jika Rakyat Ingkar

MUpdate, 19/3/2020 – Kerajaan mungkin terpaksa menggunakan khidmat Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan selain polis sekiranya orang ramai masih ingkar mematuhinya.

Menteri Kanan (Keselamatan) yang juga Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata jika keadaan memerlukan, khidmat anggota tentera boleh digunakan di kawasan kampung manakala polis menguatkuasakan perintah di bandar.

Katanya, kementerian bersedia jika ada keperluan berbuat demikian bagi mengurangkan pergerakan orang ramai, sekali gus menjayakan matlamat perintah itu. Malah, beliau berkata bermula hari ini, polis akan meningkatkan penguatkuasaan dalam bentuk sekatan jalan raya untuk membendung pergerakan orang ramai bagi atasi penularan COVID-19.

Beliau berkata, setakat semalam tahap pematuhan rakyat adalah sekitar 60 peratus dan kerajaan mahu angka ini dinaikkan dalam masa terdekat ini.

“(Sedia) guna tentera kalau ingkar (sebab) kampung tak cukup polis. Susah kawalan di kampung kalau RELA tak mampu, tentera mungkin digunakan di kampung, polis di bandar.

“Kalau (kadar) pematuhan tidak meningkat juga, pihak polis akan gunakan tindakan undang-undang dan tindakan tegas lagi ini. Saya harap, ia tidak perlu jika pematuhannya meningkat,” katanya pada sidang media, di sini hari ini.

Beliau berkata, polis juga sudah mengarahkan semua Ketua Polis Daerah untuk bertindak mempertingkatkan sekatan ini.

“Setakat ini hanya adakan pengumuman dan hebahan dulu. Semalam kita tunjukkan video oleh pihak polis buat hebahan dan pengumuman di seluruh negara.

“Jabatan Penerangan juga akan adakan hebahan kepada masyarakat. Walaupun kita benarkan rakyat keluar beli barang, cuba jarakkan diri apabila berada di kawasan ramai.

“Jika beli barang makanan di pasar raya atau pasar, cuba jarakkan diri. Cuba kurangkan bawa keluarga. Jangan bawa anak kecil untuk beli belah. Kita sendiri cuba mengelakkan kejadian yang lebih buruk,” katanya.

Leave a Reply