Input your search keywords and press Enter.

Polis Dibenarkan Guna Budi Bicara Had Perjalanan 10km

M Update, 3/4/2020 – Polis diberi kebenaran menggunakan kuasa budi bicara terhadap larangan yang mengehadkan perjalanan dalam lingkungan 10 kilometer (km) ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, mengakui had jarak pergerakan seperti diwartakan pihak Peguam Negara itu tidak boleh terlalu khusus, sebaliknya perlu merangkumi kepentingan semua individu. Sehubungan itu, beliau berkata, kerajaan memberi kebenaran kepada polis untuk menggunakan budi bicara terhadap masyarakat, bersandarkan beberapa kepentingan tertentu.

“Contohnya, jika hendak membeli produk makanan tetapi ia tiada dalam lingkungan 10km, polis boleh menggunakan budi bicara untuk mereka keluar dari jarak dihadkan itu. Namun, ia mesti pada jarak yang terhampir, contohnya 11km. Kita masih tidak membenarkan pergerakan antara negeri, namun ia tertakluk kepada pengecualian tertentu seperti negeri bersempadanan.

“Gemas dan Segamat contohnya, kalau seseorang memerlukan makanan serta keperluan asas tetapi perlu bergerak merentasi negeri seperti ini, maka kita benarkan menerusi kuasa budi bicara. “Begitu juga kepada mereka yang berhasrat ke hospital bagi mendapatkan rawatan tetapi ia berada dalam lingkungan melebihi 10km, kini boleh berbuat demikian.

“Kesihatan adalah perkara utama, justeru kita benarkan,” katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Khas Menteri Mengenai PKP, di Putrajaya, hari ini.

Sumber : BH Online

Leave a Reply