Input your search keywords and press Enter.

KidZania, Destinasi Untuk Si Kecil Berhibur Sambil Belajar

Di sini, kawasan seluas 80,000 kaki persegi, anak-anak berusia antara 4-14 tahun akan dapat belajar tentang kerjaya dalam kehidupan sebenar secara langsung dalam persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan dan menarik. Anak-anak akan didedahkan dengan nilai kemandirian, belajar untuk bekerjasama dan mempraktikkan asas kewangaan.

Di sini, kawasan seluas 80,000 kaki persegi, anak-anak berusia antara 4-14 tahun akan dapat belajar tentang kerjaya dalam kehidupan sebenar secara langsung dalam persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan dan menarik. Anak-anak akan didedahkan dengan nilai kemandirian, belajar untuk bekerjasama dan mempraktikkan asas kewangan.

Foto : Sumber: @KidZaniaKualaLumpur

Anak-anak akan belajar bekerja dan bermain di lebih dari 60 tempat, lebih daripada 100 aktiviti, melakukan pekerjaan dalam kehidupan nyata dalam persekitaran permainan dengan peranan yang disimulasikan. Konsep pembelajaran bertema membolehkan anak-anak berseronok sambil belajar di mana mereka dapat menerapkan  dalam kehidupan seharian.

Foto : Sumber: @KidZaniaKualaLumpur

Bayangkan anda harus melakukan kebakaran ‘api’, melakukan pembedahan, menggosok gigi bahkan menerbangkan kapal terbang; cara apa yang lebih baik untuk mengajar anak-anak kemahiran hidup sebenar, kerja berpasukan dan kebebasan selain di KidZania Kuala Lumpur! Kemahiran dan keyakinan sosial mereka juga akan bertambah baik ketika mereka membuat rakan baru di sini dan di seluruh dunia.

Oleh kerana KidZania terkenal dikalangan keluarga dan anak-anak yang bersekolah terutamanya di musim cuti sekolah, anda mungkin ingin mengelak daripada beratur panjang hanya untuk mendapatkan tiket. Kami mengesyorkan anda menempah tiket secara dalam talian!

Taman tema dibuka pada pukul 10 pagi tetapi dengan lebih daripada 60 tempat simulaso dan lebih dari 100 aktiviti, anda harus tiba lebih awal untuk memulakan pengembaraan sebelum orang ramai mengerumuni. Mendaftar masuk adalah mudah – hanya imbas ‘boarding pass’ anda dan anda boleh melangkah masuk.

Foto : Sumber: @KidZaniaKualaLumpur

Di KidZania, kidZos adalah mata wang rasmi. Anak-anak anda akan mendapat kidZos dengan ‘bekerja’ dan kemudian digunakan nilai mata wang itu untuk membeli perkhidmatan dan barang-barangan.

Ini adalah cara yang baik bagi anak-anak untuk belajar mengenai celik kewangan, menanamkan erti rasa susah mencari duit. Semasa mendaftar masuk, anak-anak dapat menukarkan cek kidZos mereka di ‘bank’ dan mendapatkan 50 kidZos untuk dibelanjakan.

Foto : Sumber: @KidZaniaKualaLumpur

Sejurus selepas itu, anak-anak akan melakukan aktiviti sendiri tanpa pengawasan ibu bapa untuk meningkatkan nilai keyakinan dan kemandirian. Sekiranya mereka memerlukan pertolongan, kakitangan KidZania sedia meminta bantuan. Ibu bapa hanya perlu duduk, menikmati sedikit masa terluang dan berehat.

Ibu bapa perlukan mendapatkan peta petunjuk arah sebelum memulakan aktiviti di kaunter maklumat KidZania supaya anda dan anak-anak dapat merancang masa di tempat-tempat menarik seperti juruterbang, penjaga penerbangan dan pemadam kebakaran. Simulasi ini boleh memakan masa selama 60 minit setiap satu tempat, jadi kami mengesyorkan agar anak-anak melakukan ‘pekerjaan’ yang popular ini terlebih dahulu.

Foto : Sumber: @KidZaniaKualaLumpur

Sementara menunggu barisan panjang untuk giliran melakukan ‘pekerjaan’ yang lebih popular, maksimumkan masa anda di KidZania dengan menyertai aktiviti untuk mendapatkan beberapa kidZos.

Mereka perlu menghabiskan kidZos untuk aktiviti seperti lukisan wajah, membuat perhiasan dan lukisan studio. Petua untuk ibu bapa: Cuba ‘pekerjaan’ di tingkat atas taman tema kerana mereka cenderung mempunyai barisan yang lebih pendek.

Adakah anak anda makanan? Ketika hampir menjelang makan siang, anak-anak boleh pilih antara tiga pekerjaan membuat makanan: Pilih di antara tiga ‘pekerjaan’: Masak menggunakan resipi diet sihat di Mission, belajar bagaimana membuat burger McDonald’s mereka sendiri, atau membuat coklat di Chocolate Kilang.

Bagi ibu bapa, terdapat beberapa tempat di mana anda boleh menikmati minuman atau bersantai sambil minum kopi di ruang istirahat ibu bapa di tingkat dua semasa anak-anak sibuk.

Adakah anak anda seorang yang menunjukkan minat dalam masakan? Ketika hampir menjelang masa makan tengahari, anak-anak boleh pilih diantara tiga pekerjaan servis makanan: terdapat tiga ‘pekerjaan’: memasak menggunakan resepi diet sihat di Mission, belajar bagaimana membuat burger McDonald’s mereka sendiri atau menghasilkan coklat di Chocolate Factory.

Foto : Sumber: @KidZaniaKualaLumpur

Bagi ibu bapa, terdapat beberapa tempat di mana anda boleh menikmati minuman atau bersantai dengan minuman kopi di ruang istirahat ibu bapa di tingkat dua semasa anak-anak sibuk melakukan aktiviti.

inilah masanya untuk anda membiarkan anak-anak anda melakukan apa yang mereka mahukan. Pilihan kerjaya mereka kadang-kadang tidak konvensional. Contohnya, di tarikan Junior Slipper Maker, anak-anak dapat belajar menyusun sandal dan merancang sendiri tapak penjualan mereka. Tidak banyak prospek pekerjaan,Lihat sahaja apa yang dipakai oleh setiap orang Malaysia setiap hari dan anda mungkin berubah fikiran tentang minat ‘pelik’ anak anda!

Foto : Sumber: @KidZaniaKualaLumpur

Sekiranya anda seorang ibu bapa yang bekerja, anda mungkin mahu anak-anak anda mencuba apa yang anda lakukan.

Terdapat beberapa kebaikan; mereka merasai sendiri apa yang anda lakukan setiap hari dan dengan pemahaman itu, mereka mungkin menjadi lebih memahami dunia kerjaya anda setelah mereka mencubanya. Anda juga boleh membiarkan mereka mencuba apa yang  anda mahu ceburi sebelum ini, seperti ejen rahsia atau jurujual!

Pengunjung penuh membanjiri terutama pada hujung minggu dan semasa cuti sekolah. Oleh itu, idea yang baik untuk membawa rakan anak anda meluangkan masa bersama.

Sebilangan kanak-kanak mungkin memerlukan masa untuk mengasah kemahiran sosial mereka dan pastinya akan lebih selesa jika mereka mempunyai rakan yang selalu dengan mereka. Oleh kerana anda akan menghabiskan banyak masa untuk menunggu anak-anak anda selesai ‘bekerja’, ini juga merupakan masa yang baik untuk berjumpa rakan-rakan dan berbual panjang.

Setelah seharian melakukan aktiviti yang melelahkan, sudah tiba masanya untuk mengharagai anak-anak dengan makanan mewah di The Curve Shopping Mall.

Dari restoran sushi hingga hidangan Itali, terdapat banyak pilihan restoran dengan bajet bersesuaian yang boleh anda pilih, bergantung pada apa yang menarik perhatian anda atau kegemaran anak anda.

Website: kidzania.com.my

Facebook: @KidZaniaKualaLumpur

Instagram: kidzaniakl

Sumber : Maisinggah.com