Input your search keywords and press Enter.

Op Patuh Bermula Hari Ini, Tumpu Negeri Tinggi Kes COVID-19

M Update, 02/07/2021 – Op Patuh yang akan diadakan secara besar-besaran di seluruh negara bermula hari ini akan memberi lebih tumpuan kepada negeri mempunyai kes jangkitan COVID-19 yang masih tinggi seperti Selangor dan Kuala Lumpur.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin, berkata pihaknya juga sudah menerima pemetaan kawasan perindustrian dan penginapan pekerja yang mempunyai potensi tinggi penularan COVID-19. Katanya, menerusi operasi itu, pihak yang melanggar prosedur operasi standard (SOP) dan arahan kerajaan mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342), akan dikenakan tindakan.

Sebelum ini banyak tangkapan dibuat di Selangor dan Kuala Lumpur, malah siasatan terhadap pekerja warga asing ini mendapati ada sesetengah yang menjadi kontak rapat kerana rakannya dijangkiti COVID-19, namun mereka tidak dikuarantin.

Semua maklumat ini kita ambil dan akan membuat tangkapan ketika Op Patuh termasuk majikan. Ini kerana majikan bukan saja melakukan kesalahan, tetapi turut menzalimi pekerja,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Jawatankuasa Koordinasi Penguatkuasaan dan Pematuhan SOP Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) COVID-19, semalam.

Bagi kelancaran operasi itu di peringkat lapangan, Hamzah berkata, operasi akan diketuai ketua polis daerah masing-masing sebagai komander lapangan bersama semua anggota penguat kuasa dari jabatan atau agensi lain.

Kita menetapkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) kepada semua ketua polis daerah yang terbabit dengan pemantauan Op Patuh,” katanya. Op Patuh itu juga akan menggerakkan aset seperti helikopter dan dron bagi memantau kawasan operasi.

“Selalunya apabila kita masuk pintu depan, pekerja akan keluar ikut pintu belakang. Jadi helikopter dan dron ini dapat melihat keseluruhan kawasan berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Hamzah berkata, mesyuarat berkenaan turut bersetuju menyelaraskan penugasan penguatkuasaan pematuhan SOP COVID-19 bagi mengelak berlaku pertindihan pemantauan oleh agensi penguat kuasa.

Bagi sektor perkilangan, agensi peneraju ialah Polis Diraja Malaysia (PDRM), manakala untuk restoran dan kedai makan ia bawah kuasa pihak berkuasa tempatan (PBT). Selain itu bagi sektor perniagaan, pengedaran dan peruncitan pula di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP),” katanya.

Mengulas operasi bersepadu dijalankan pihaknya dari 25 Jun hingga semalam, Hamzah berkata, 126,207 premis seperti kilang, asrama penempatan pekerja dan premis perniagaan diperiksa dengan 602 kompaun dikeluarkan, manakala 60 daripadanya diarah tutup kerana gagal mematuhi SOP serta arahan PKP. – BH Online