Input your search keywords and press Enter.

Hanya Individu Lengkap Vaksinasi Boleh Masuk Sabah

Kelonggaran rentas negeri kepada pengunjung dari Semenanjung dan Sarawak untuk lawatan sosial ke Sabah bermula esok seperti diumumkan kerajaan negeri sebelum ini, hanya untuk individu yang sudah lengkap vaksinasi COVID-19.

Berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) terkini Fasa 4 Pelan Pemulihan Negara (PPN) bagi Sabah yang dikeluarkan malam tadi, individu belum divaksin atau belum lengkap vaksin masih perlu menjalani ujian saringan.

Kelonggaran tidak perlu menjalani ujian saringan itu hanya untuk individu sudah lengkap vaksinasi dan tanggungan mereka yang belum layak divaksin, khususnya kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah – Jurucakap perkembangan harian COVID-19 Sabah, Datuk Masidi Manjun

Pengunjung ke Sabah yang sudah lengkap vaksinasi hanya perlu mengisi borang deklarasi kesihatan atau eHealth di laman https://sm.jknsabah.gov.my/HDF/hdf.php sebelum berlepas ke Sabah.

Pengunjung yang sudah lengkap vaksin tidak perlu lagi menjalani ujian saringan COVID-19 sebelum berlepas ke Sabah. Mereka hanya perlu menunjukkan bukti sudah menerima dos lengkap vaksin ketika penilaian risiko apabila tiba di Sabah.

Bagi yang belum lengkap vaksin atau belum divaksin, masih perlu menjalani ujian saringan dalam tempoh tiga hari sebelum berlepas dan menunjukkan keputusan negatif COVID-19 yang disahkan oleh klinik atau makmal bertauliah berdaftar dengan Kementerian Kesihatan (KKM).

Sumber : BH