Input your search keywords and press Enter.

Misi Pertama Abang Viva Dengan Kereta Baru

M Update, 01/03/2022- Misi menyelamatkan penduduk Terengganu yang terjejas banjir pada kali ini tidak lagi seperti biasa buat sukalerawan Azwan Omar atau lebih dikenali sebagai ‘Abang Viva.’

Jejaka berusia 30 tahun itu tidak lagi menggunakan Perodua Viva, sebaliknya kenderaan pacuan empat roda jenis Mitsubishi Triton yang dihadiahkan oleh seorang individu bagi memudahkan urusan kebajikan beliau.

“Banjir di Terengganu merupakan misi pertama saya dengan kenderaan ini. Dengan kenderaan baharu ini, saya rasa lebih bersemangat kerana banyak tempat saya boleh masuk. Kalau Viva sebelum ini, banyak tempat tidak boleh (masuk),” katanya kepada pemberita di Kampung Belukar Bukit di sini, semalam.

Azwan bertolak dari Melaka kira-kira 9 malam semalam dan tiba di Kampung Pengkalan Ajal di Hulu Terengganu yang terjejas teruk akibat banjir pada 4.50 pagi hari ini. Katanya, sepanjang misi bantuan di Terengganu, beliau hanya akan tidur di dalam kenderaan seperti sebelum ini.

Misi bantuan kali ini juga agak berlainan kerana Azwan tidak lagi bersendirian, sebaliknya ditemani empat rakan yang memandu tiga kenderaan pacuan empat roda serta membawa tiga bot. Dia kini yang lebih dikenali masyarakat turut memudahkan urusan kerana ramai yang memberikan kerjasama termasuk membawanya ke lokasi banjir terutama di kawasan pedalaman.

“Rasa segan itu ada tetapi lebih bersemangat kerana saya senang dapat maklumat dan minta tolong orang kampung,” katanya yang sering menerima tepukan dan sorakan mangsa banjir yang diselamatkan serta penduduk setempat.

Menurutnya, setelah keadaan banjir di Terengganu reda, dia akan meneruskan misi ke Kelantan sekiranya keadaan di sana memerlukan bantuannya.

Kisah Azwan tular di media sosial apabila sanggup datang ke Selangor dari Melaka untuk menyelamatkan mangsa banjir pada Disember lalu dengan hanya berbekalkan wang RM50 bagi mengisi minyak kereta dan membeli makanan. – HM Online