Input your search keywords and press Enter.

Agong, Permasuri Berkenan Adakan Lawatan Negara Ke Singapura

M Update, 06/05/2024 – Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim, dan Raja Permaisuri Agong, Raja Zarith Sofiah, berkenan mengadakan Lawatan Negara ke Singapura selama dua hari bermula hari ini atas jemputan Presiden republik itu, Tharman Shanmugaratnam.

Lawatan ini merupakan Lawatan Negara pertama baginda sejak menaiki takhta pada 31 Januari 2024.

Keberangkatan Seri Paduka berdua akan diiringi oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, dan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Republik Singapura, Datuk Dr Azfar Mohamad Mustafar.

“Dalam Lawatan Negara ini, baginda berdua akan menerima Sambutan Negara di Istana Singapura, diikuti pertemuan bersama Presiden Singapura dan menghadiri Majlis Santapan Negara dihoskan Presiden Singapura.

Selain itu juga Yang di-Pertuan Agong turut dijadualkan menerima menghadap Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, dan Timbalan Perdana Menteri, Lawrence Wong.

“Baginda juga berkenan mengadakan lawatan ke Parlimen Singapura dan melihat perkembangan projek Rapid Transit System Link (RTS Link) antara Johor Bahru dengan Singapura,” katanya.

Menurutnya, Lawatan Negara itu mencerminkan keutuhan hubungan dua hala yang dinamik antara Malaysia dengan Singapura, serta mempamerkan komitmen kedua-dua negara untuk mengerat dan mempelbagaikan jalinan kerjasama.