Input your search keywords and press Enter.

142, 510 Individu Dibebaskan Daripada Bankrap – PM Anwar

M Update, 25/07/2024 – Sebanyak 142,510 kes pelepasan bankrap dicatatkan melebihi sasaran awal 130,000 kes melalui Dasar Peluang Kedua.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ia merupakan inisiatif program berkenaan diperkenalkan pada tahun lalu.

“…sejak merdeka belum pernah mana-mana kerajaan yang mampu menyelesaikan 142,500 kes bankrap tetapi saudara telah bantu menyelesaikan, sebab itu saya mengulangi kenyataan ini.

“Sementara mereka boleh bernafas kita ada suntikan tunai Rahmah kepada sembilan juta rakyat, RM10 billion setahun. Hanya pemindahan tunai kepada rakyat terutaman M40 dan B40 yang memberikan nafas sementara untuk mereka jalankan perniagaan dan kegiatan baru,” katanya dalam Majlis Perasmian Sambutan 100 Tahun Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) dan Halatuju Baharu.

Pembaharuan mengenai Dasar Peluang Kedua itu juga akan diumumkan pada pembentangan Belanjawan nanti.

Dasar tersebut merupakan satu inisiatif bawah bawah Prinsip Rukun Ihsan untuk membawa pelaksanaan undang-undang kepada rakyat yang memerlukan.

Dasar Peluang Kedua diumumkan Perdana Menteri semasa pembentangan bajet tahun 2024, khusus bagi mereka yang diisytihar bankrap, untuk diberikan peluang mereka kembali menyumbang kepada ekonomi negara dan menjalani kehidupan yang baharu.