Input your search keywords and press Enter.

PDRM, AGC, MCMC Ambil Tindakan Kes Jenayah Online

M Update, 26/07/2024 – Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Peguam Negara (AGC) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) akan meneliti serta mengambil tindakan segera bagi memantapkan dan menyelaras aspek siasatan dan pendakwaan kes-kes jenayah dalam talian.

Menurut Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil, perkara tersebut telah diputuskan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri hari ini bagi mengekang kadar jenayah siber yang semakin membimbangkan di platform media sosial.

“Tiga perkara yang paling membelenggu rakyat Malaysia yang menjadi masalah aspek jenayah dalam talian adalah masalah penipuan, masalah buli siber dan juga jenayah seksual terhadap kanak-kanak khususnya pedofilia.

“Ketiga-tiga ancaman kepada keselamatan rakyat ini adalah perkara yang kita lihat tidak boleh dibenarkan berlarutan,” katanya pada sidang media pasca Mesyuarat Kabinet di sini.

Tambah beliau, sebanyak RM8 juta hingga RM132 juta kerugian dicatatkan akibat penipuan dalam talian menerusi platform Facebook pada separuh pertama 2024.

Sementara itu, Fahmi turut menyatakan tahap kepatuhan pengendali platform media sosial terhadap undang-undang Malaysia merekodkan kadar yang berbeza.

Facebook mencatatkan kepatuhan sebanyak 85 peratus, Instagram (88 peratus), WhatsApp (79 peratus) dan TikTok (76 peratus).

Manakala Telegram dan X masing-masing 63 peratus dan 25 peratus yang didapati gagal mengambil sebarang tindakan pantas terhadap jenayah siber di negara ini.