Input your search keywords and press Enter.

Mana Lagi Penguatkuasa?

M Update, 23/1/2019 – Secara umumnya kita tahu tapak pembinaan merupakan salah satu tempat “perangkap maut” di mana seringkali berlaku kemalangan yang tidak diingini kepada pekerja-pekerja tapak pembinaan. Terbaru, semalam seorang lagi warga Bangladesh maut dihempap runtuhan simen yang masih dalam pembinaan.

Kalau kita lihat, lebih 14,000 tapak pembinaan aktif di seluruh negara terdedah ‘perangkap maut’ apabila jumlah penguat kuasa yang seharusnya melakukan pemantauan terlalu kecil.

Agensi yang ditugaskan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) hanya mempunyai kira-kira 100 pegawai di seluruh negara, sekali gus berdepan kekangan serius dalam menjalankan tanggungjawab mereka.

Rrisiko kemalangan di tapak pembinaan lebih terdedah apabila pekerja yang digajikan adalah dari kalangan warga asing, kebanyakannya secara ‘tangkap muat,’ tiada kemahiran asas untuk kerja tertentu serta bergantung sepenuhnya kepada arahan.

Selain tidak cekap, kekangan bahasa menyebabkan pekerja asing sukar memahami arahan dan meletakkan mereka dalam risiko tinggi, terbabit kemalangan di tempat kerja, termasuk yang membawa maut.

Semua pihak seperti pegawai keselamatan dan kesihatan, penyelia keselamatan tapak pembinaan, pengendali perancah, operator kren dan lain-lain perlu memberikan kerjasama untuk memastikan isu keselamatan ini dapat dikawal dan langkah pencegahan diberi perhatian sewajarnya.

Diingatkan para majikan yang gagal mematuhi peraturan keselamatan di tempat kerja boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994, selain Akta Kilang dan Jentera 1967 yang memperuntukkan denda RM50,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Sumber : Berita Harian

Leave a Reply