Input your search keywords and press Enter.

1 Jan 2020: Pulau Pangkor Bebas Cukai

M-Update,16/4/2019, Pulau Pangkor akan mendapat status bebas cukai pada 1 Januari tahun depan. Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah hari ini berkata kerajaan negeri telah mengemukakan permohonan untuk mewartakan pulau itu sebagai cukai bebas.

“Pelbagai usaha untuk merealisasikan status sedang berjalan. Usaha untuk membantu penduduk tempatan dalam mendapatkan usaha limpahan juga harus menjadi salah satu agenda pembangunan Pulau Pangkor untuk memastikan mereka tidak ditinggalkan,” katanya dalam ucapannya yang membuka sesi kedua Perhimpunan Perak ke-14 di bangunan Sekretariat Negeri di sini.

Pangkor juga akan dikecualikan daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST). Status bebas cukai untuk Pangkor mula-mula diumumkan oleh kerajaan persekutuan, kemudian di bawah Barisan Nasional, semasa pembentangan Bajet 2018 di Parlimen.

Pemain pelancongan tempatan sebelum ini mengatakan bahawa status bebas cukai adalah idea yang baik jika pihak berkuasa menggunakan status bebas cukai untuk membawa masuk kedai-kedai yang menjual barangan berjenama seperti coklat, minyak wangi dan pakaian.

–MalayMail

Leave a Reply