Input your search keywords and press Enter.

58 pelarian Rohingya terselamat dari cubaan penyeludupan manusia

M Update, 31/05/2019 –  Pengawal pantai Bangladesh berjaya menghentikan tindakan 58 pelarian Rohingya daripada membuat perjalanan berbahaya ke Malaysia menerusi laluan laut dan menahan dua disyaki penyeludup manusia.

Leftenan Josel Rana berkata, pasukan pengawal pantai yang bertindak atas maklumat mengejar sebuah bot nelayan berhampiran Saint Martin, kepulauan kecil Bangladesh di Teluk Bengal dan menemui kesemua pendatang berkenaan di dalam bot itu.

“Kami menemui 58 pelarian dan menahan dua penyeludup di dalam bot itu,” katanya.

Kira-kira 700,000 minoriti Islam Rohingya yang melarikan diri dari Myanmar ke Bangladesh susulan operasi ganas pihak tentera di negara majoriti Buddha itu sejak Ogos 2017.

Ribuan pelarian cuba meninggalkan kem dihuni mereka setiap tahun bagi mencari kehidupan lebih baik di negara seperti Malaysia dan Thailand.

Setakat tahun ini, agensi penguatkuasa Bangladesh sudah menyelamatkan lebih 400 pelarian Rohingya dari perkampungan tepi pantai ketika sedang menunggu bot yang akan membawa mereka ke Malaysia.

Namun begitu, ini adalah kali pertama tindakan menyelamat dilakukan di atas laut, sekali gus menimbulkan kebimbangan bahawa situasi di kem pelarian yang padat di Bangladesh semakin buruk.

“Insiden seperti ini akan berterusan susulan keadaan pelarian yang semakin terdesak,” kata profesor di universiti swasta di Dhaka, Emdadul Haq.

Menurut Rana, sebahagian besar pelarian yang diselamatkan itu datang dari kem Kutupalong iaitu penempatan pelarian terbesar dunia.

Kebanyakan cubaan melarikan diri berlaku sebelum Mac, ketika laut berada dalam keadaan tenang sebelum musim monsun bermula namun pakar memberitahu, penyeludup kini berjaya meyakinkan semua pelarian itu untuk melakukan perjalanan walaupun dalam keadaan laut bergelora. – AFP

Leave a Reply