Input your search keywords and press Enter.

Isyarat Kecemasan Dikeluarkan di Queensland

M Update, 3/2/2019 – Mesej kecemasan banjir telah dikeluarkan oleh pihak berkuasa untuk penduduk di seluruh Townsville. Kira-kira lima ratus buah rumah dianggarkan akan menjadi ancaman kepada hujan lebat dan banjir dengan penduduk digesa oleh Queensland Fire and Emergency Services (QFES) untuk bergerak ke tempat yang lebih tinggi.

Amaran telah dikeluarkan untuk penduduk di kawasan West End, Rowes Bay dan Garbutt.

Mesej banjir Kecemasan Alert berasingan dikeluarkan untuk penduduk di Douglas dan Annandale. Dan sepertiga untuk penduduk di kawasan Oonoonba, Idalia.

Majlis Bandaraya Townsville melaporkan paras air semakin meningkat dan penduduk diminta untuk berpindah ke kawasan yang lebih selamat. Pusat pemindahan sudah dibuka di Heatley Secondary College di Fulham Road dan Kolej Ignatius Park di Ross River Road.

Pihak berkuasa melaporkan telah membuka pintu empangan Ross River bagi melepaskan air dari empangan yang membolehkan 1,000 meter padu air dilepaskan setiap saat.

Kira-kira tiga ratus buah rumah terjejas dengan banjir pada Sabtu, 2 Februari.

Kira-kira 300 rumah terjejas pada kira-kira 1700 (AEST) pada hari Sabtu.

“Kami menjangkakan bahawa bilangan mangsa banjir akan meningkat kepada kira-kira 400 hingga 500 rumah semalam daripada jumlah penduduk 80,000 orang” kata Ketua Polis Steve Munro.

Hujan yang turun setiap tahun di Queensland sejak minggu lalu menyebabkan kawasan bencana sehingga 700km di sepanjang pantai dari Cairns ke Mackay.

Sumber:9News.com

Leave a Reply