Input your search keywords and press Enter.

Passport Malaysia Melonjak Naik Lagi Antara Yang Berpengaruh Tahun Ini

Walaupun dah dekat 2 tahun rakyat Malaysia tak dapat keluar dari Malaysia dan dah hampir 2 tahun juga passport kita dah berdebu mereput dalam almari, berita dari Henly Passport Index melaporkan yang ranking passport Malaysia kita telah melonjak naik ke takhta ke-12 passport paling berpengaruh dalam dunia dan kedua paling berpengaruh di Asia Tenggara di belakang Singapura. Sebagai rakyat Malaysia kita haruslah berbangga dengan berita baik ini tak kurang juga kita harus mengucapkan tahniah kepada kerajaan kita yang berjaya menggunakan diplomasi sebaiknya sehingga passport kita naik 2 anak tangga pulak tu!

Ramai rasanya yang tak tahu macam mana perkiraan passport berpengaruh ini dibuat. Henley Passport Index atau HPI ini menilai passport berpengaruh melalui penggunaan passport sesebuah negara tanpa memerlukan visa atau ‘visa-free entry’. Lebih banyak negara yang boleh dimasuki tanpa visa lebih berpengaruhlah passport sesebuah negara itu. Untuk rekod, Jepun merupakan negara yang berada pada kedudukan pertama tahun 2021 ini dengan 193 ‘visa-free entry’ manakala passport negara Malaysia pula boleh memasuki 179 negara di dunia tanpa memerlukan visa.

Dengan berita baik ini sama-samalah kita doakan supaya pandemik Covid-19 ini diangkat dari bumi Malaysia supaya kita boleh mula travel semula ke destinasi-destinasi menarik seluruh dunia. Segerakanlah vaksinasi, kalau belum register tu minta register cepat-cepat supaya kita boleh capai herd immunity sepantas mungkin.

**Artikel ini adalah pendapat individu dan tidak semestinya mewakili pendirian M-Update