Input your search keywords and press Enter.

Menu Rahmah Di IPT Dalam Masa Terdekat

Foto Sekadar Hiasan

M Update, 03/02/2023 – Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) akan melaksanakan Program Menu Rahmah di institusi pengajian tinggi dalam masa terdekat, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Beliau berkata, pihak KPT sedang bekerjasama dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) untuk melaksanakan program berkenaan.

“KPT dengan KPDN sedang berbincang mengenai perkara ini, saya rasa (terutama) universiti dalam KPT tiada masalah untuk menempatkan atau menyediakan ruang bagi menjayakan program ini,” katanya.

Selasa lepas, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata, orang ramai kini boleh menikmati makanan tengah hari dan malam masing-masing pada harga RM5 di hampir 15,000 premis makanan di seluruh negara melalui Program Menu Rahmah.

Sementara itu, ditanya sama ada KPT akan bekerjasama dengan pihak swasta untuk menyediakan tempat tinggal kepada pelajar bagi menjaga kebajikan, beliau berkata, KPT dan Kementerian Kewangan sedang mencari langkah kreatif serta inovatif untuk membiayai penyediaan asrama dalam kampus.

KPT sentiasa berusaha untuk menambah ruang bagi pelajar duduk di dalam (kawasan) kampus supaya dapat tinggal di asrama…tapi ia makan masa, lebih-lebih dalam keadaan ekonomi dan kedudukan kewangan yang tidak begitu kukuh bagi kerajaan. Namun Kementerian Kewangan dan KPT memahami masalah ini. – Sinar Harian