Input your search keywords and press Enter.

Malaysia Komited Tangani Islamofobia

M Update, 15/03/2024 – Malaysia tetap komitedyang tidak berbelah bahagi untuk menangani Islamofobia dan semua tindakan keganasan dan kebencian terhadap individu berdasarkan agama atau kepercayaan – Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan

Malaysia terus menjunjung semangat Artikel 1 Deklarasi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menyatakan “Semua manusia dilahirkan bebas dan sama rata dari segi kemuliaan dan hak. Malaysia kekal teguh dalam komitmennya untuk bekerjasama dengan semua pihak berkepentingan dalam memerangi Islamofobia.

Kita terkejut apabila melegitimasi tindakan menyinggung perasaan, tidak menghormati dan provokatif, termasuk mencemarkan al-Quran berulang kali yang berterusan membangkitkan kebencian dan keganasan dalam kalangan rakyat Islam dan minoriti agama.

Tindakan ini adalah manifestasi maut perbuatan Islamofobia, yang telah meningkat secara berbahaya seperti wabak sejak akhir-akhir ini.

Jika dibiarkan, tindakan ini sudah pasti akan membawa kepada kitaran keganasan dan ekstremisme yang akan menjejaskan usaha ke arah mewujudkan dan mengekalkan keamanan serta keharmonian antarabangsa.

Malaysia mengalu-alukan inisiatif yang digerakkan oleh PBB, Majlis Hak Asasi Manusia dan Pertubuhan Kerjasama Islam yang menyeru usaha antarabangsa diperkukuh untuk menggalakkan budaya toleransi dan keamanan berdasarkan penghormatan terhadap hak asasi manusia dan kepelbagaian agama serta kepercayaan.

Kita percaya bahawa tindakan yang lebih ketara diperlukan untuk menangani punca Islamofobia,” katanya sambil menggesa komuniti antarabangsa mengenal pasti langkah konkrit untuk mengatasi keadaan dan sikap semasa yang memupuk perbuatan jahat ini.

Malaysia sebagai sebuah negara berbilang kaum dan agama, percaya nilai kesederhanaan dapat merapatkan perbezaan dan menyelesaikan pertikaian kerana ia memerlukan sikap saling menghormati dan memahami, toleransi, dialog, kompromi, keharmonian, keterangkuman dan keadilan.