Input your search keywords and press Enter.

Angkasawan Russia, AS tiba di bumi

M Update, 26/06/2019 – Kru angkasawan pertama ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) susulan kemalangan pelancaran yang meningkatkan keraguan berhubung program angkasa lepas Russia, tiba di bumi pagi ini.

Angkasawan Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Amerika Syarikat (NASA), Anne McClain; angkasawan veteran Russia, Oleg Kononenko dan pemegang rekod Agensi Angkasa Lepas Kanada, mendarat di padang rumput di Kazakhstan pada jam 8.47 pagi waktu tempatan.

Pelancaran ketiga-tiga mereka pada 3 Disember lalu adalah yang pertama selepas roket Soyuz membawa angkasawan Russia, Aleksey Ovchinin dan angkasawan AS, Nick Hague gagal ke angkasa lepas pada Oktober beberapa minit sejurus berlepas, memaksa mereka melakukan pendaratan cemas.

Mereka tidak cedera tetapi kegagalan pelancaran itu adalah yang pertama seumpama itu dalam sejarah selepas era Soviet di Russia dan tamparan baru kepada industri angkasa lepas negara yang pernah dibanggakan satu ketika dahulu.

McClain, Kononenko dan Saint-Jacques bersikap optimis menjelang pelancaran yang berjaya itu dan kekal dalam keadaan itu sepanjang mereka berada dalam makmal orbit yang dilihat sebagai contoh kerjasama jarang berlaku antara Russia dan Barat.

“Malam yang indah melepasi Afrika pada malam terakhir saya di @ISS,” menurut ciapan McClain, 40, yang menamatkan dua ‘spacewalking’ dalam misi pertama ke ISS. — AFP

Leave a Reply