Input your search keywords and press Enter.

Puting Beliung Badai Turki

M Update, 25/1/2019 – Sekurang-kurangnya dua orang terbunuh dan sebelas lagi cedera selepas ribut puting beliung yang kuat melanda wilayah Mediterranean Turki di Antalya, menurut pemerintah daerah.

“Sebelas orang cedera, termasuk satu kritikal. Seorang pelajar universiti hilang di Kuzderesi di daerah Kemer,” kata Gabenor Munir Karaloglu.

Karaloglu berkata pelajar perempuan itu dikatakan berada di dalam kereta bersama ibunya ketika ribut menyeret kereta mereka ke sungai.

“Ibunya terselamat tetapi anak lelaki berusia 20 tahun itu masih hilang,” kata Karaloglu, sambil menambah usaha mencari dan menyelamat sedang dilakukan.

Bayram Demir, 40, pekerja perbandaran, cedera parah dan kemudian meninggal di hospital tempat beliau dirawat.

Demir yang telah berkahwin dan mempunyai seorang anak dilaporkan dipukul angin yang kuat dan terpelanting semasa berada dikawasan puting beliung itu.

Seorang lagi mangsa puting beliung ialah seorang budak lelaki berusia 13 tahun juga meninggal dunia di Hospital Negeri Kumluca.

Ribut kuat itu mula melanda pada Rabu malam, membadai daerah Kumluca, Kemer dan Finike di Antalya dan merosakkan bangunan, kawasan pertanian, dan kenderaan.

Sumber: TRT World

Leave a Reply