Input your search keywords and press Enter.

Sekolah Autisme Dibuka Di Langkawi Disember Depan

M Update, 3/9/2019 – Ibu bapa yang memiliki anak autisme di pulau ini dapat menarik nafas lega, apabila sebuah sekolah khas oleh Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM) bakal dibuka Disember depan.

Pengerusi NASOM, Feillina Feisol berkata, ketiadaan pusat pembelajaran khusus autisme di pulau ini, menyebabkan ibu bapa perlu menghantar anak mereka ke Alor Setar, serta beberapa lokasi lain. Katanya bagi tujuan tersebut pihaknya yang telah membuat tinjauan ke beberapa tempat sekitar pulau ini, dan telah mengenal pasti sebuah lokasi di Taman Seri Berlian, yang sesuai dengan perancangan NASOM.

Wakil Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) telah membawa kita ke rumah kedai tiga tingkat milik mereka di Taman Seri Berlian, lokasi tersebut amat sesuai dengan rancangan kita, untuk membuka sebuah sekolah autisme Disember dan seterusnya sesi persekolahan bermula Januari nanti. Berdasarkan rancangan awal sekolah tersebut akan menawarkan program intervensi awal dan program vokasional. Jumlah guru akan ditetapkan kemudian berdasarkan jumlah anak-anak di pusat itu nanti,” katanya.

Terdahulu Feillina menyampaikan taklimat mengenai penubuhan sekolah tersebut, kepada ibu bapa anak autisme di Hotel Adya Langkawi, Kuah yang turut dihadiri wakil peribadi Ahli Parlimen Langkawi, Shukor Bahari dan Ahli Dewan Undangan Negeri Ayer Hangat, Juhari Bulat. Sementara itu wakil Persatuan Ibu bapa Autisme NASOM Langkawi, Mastura Abdul Mutalib berkata seramai 54 orang anak autisme telah didaftarkan dengan persatuan tersebut, sebaik mengetahui sebuah sekolah khas akan dibuka di pulau ini.

Beliau berkata persatuan tersebut juga yakin jumlah pendaftaran akan bertambah, memandangkan pihaknya masih melakukan hebahan kepada masyarakat setempat. Ketika ini tiada sebuah sekolah khas autisme pulau ini, terapi di hospital pula cuma tiga bulan sekali. Sekiranya sebuah sekolah NASOM dibuka di sini, ibu bapa dapat hantar anak-anak ke sekolah khas yang boleh mengubah tingkah laku serta keupayaan mereka,” kata Mastura yang menghantar anak lelakinya berusia tujuh tahun ke NASOM Titiwangsa, Kuala Lumpur.- Bernama

Leave a Reply