Input your search keywords and press Enter.

Angelina Jolie Jumpa Pelarian Rohingya

M Update, 7/2/2019 – Angelina Jolie melawat kem Rohingya di Bangladesh untuk mempersiapkan rayuan Bangsa-bangsa Bersatu bagi bantuan USD1 Bilion.

Bintang Hollywood Angelina Jolie melawat kem pelarian Rohingya di bangladesh menjelang rayuan sebanyak USD1 bilion kepada PBB bagi membantu kebajikan pelarian Rohingya. Sejurus tiba di negara Asia Selatan, Jolie. Duta Khas UNHCR terus ke kem pelarian di Teknaf berhampiran sempadan Myanmar untuk berjumpa dan bercakap dengan hampir 720,000 umat Islam yang melarikan diri dari serangan tentera negara jiran sejak Ogos 2017.

Aktres berusia 43 tahun itu tidak memberi komen umum segera, tetapi ketua polis daerah Boks Cox, Ikbal Hossain memberitahu media bahawa Jolie akan melawat lebih banyak kem. Bintang Maleficent tersenyum sambil turun dari pesawat, memakai baju berwarna putih di sebalik cermin mata hitam dan seluar hitam ketika serta membawa beg coklat.

Jolie berada di Bangladesh bagi menilai keperluan kemanusiaan satu juta Rohingya di kem-kem sekitar Cox’s Bazar. Beliau sebelum ini telah bertemu dengan Rohingya yang berpindah-randah semasa di Myanmar pada bulan Julai 2015 dan di India pada tahun 2006.

Bangladesh semakin sesak sejak lebih daripada 730,000 Rohingya tiba dari Myanmar selepas Ogos 2017.

Lebih dari 620,000 orang Islam tinggal di khemah Kutupalong, penempatan pelarian terbesar di dunia.

Sumber: Daily Mail UK

Leave a Reply