Input your search keywords and press Enter.

China menyuntik RM3.7 bilion kelapa sawit dan lebih lagi bakal menjelma.

China Komited untuk meningkatkan pembelian Minyak sawit Malaysia ekoran penyambungan semula projek ECRL.

Ia bukan sekadar permintaan 300 juta daripada 1.4 bilion penduduknya tetapi ia juga untuk membantu Malaysia dalam meningkatkan hasil tanaman

Duta China Bai Tian menyatakan bahawa republic itu akan mengorak langkah seterusnya dengan mengintai peluang bagi perjanjian dua hala yang melibatkan melibatkan pertahanan, aeroangkasa, keselamatan, maritim, pembinaan dan perkhidmatan kewangan

Ini termasuk projek Rail Speed ​​yang dirancang bagi menghubungkan Kuala Lumpur dengan Singapura, dan mungkin di luar sempadan Thailand.

Beliau mengulangi suntikan bulan lepas sebanyak AS $ 890 juta (kira-kira RM3.69 bilion) ke dalam ekonomi Malaysia dengan membeli 1.6 juta tan minyak sawit adalah adalah permulaan.

Perjanjian terbaru itu telah dilancarkan pada 4 Mac dan ia meningkatkan penjualan minyak sawit ke China sebanyak 500,000 tan metrik.

International Trade Co Ltd Yihai Kerry (Shanghai), Yizheng Fangshub Industry Ltd Co dan Yantai Tianmao Edible Ltd Co menandatangani jualan bersama empat keutamaan Malaysia.

Tahun lepas, Malaysia mengeksport 3.07 juta tan kelapa sawit yang bernilai RM8.38 bilion ke China. Ia merupakan 7.3% lebih daripada 2.86 juta tan minyak sawit yang dijual pada harga RM9.39 bilion pada 2017.

“Bukan itu sahaja, China bukan sahaja berniat untuk meneruskan pembelian minyak Sawit Malaysia untuk meningkatkan ekonomi Malaysoa malah ingin memajukan industri Minyak Sawit yang sedang mengalami tekanan harga rendah dan  memberi bantuan kepada golongan yang bergantung kepada hasil minyak sawit” katanya pada sidang media di Kedutaan China Jalam Ampang.

Beliau mengulangi memanggil Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mempertimbangkan China dalam membeli lebih banyak minyak kelapa sawit Malaysia, berikutan pembinaan semula Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

Dr Mahathir akan mengetuai delegasi peringkat tertinggi yang terdiri daripada beberapa menteri Kabinet, untuk Sidang Kemuncak Belt dan Jalan Initiative (juga dikenali sebagai Sidang Satu Belt, Satu Jalan atau OBOR) di China pada 25-27 April.

Duta China itu berkata Dr Mahathir dijangka mengadakan perbincangan dua hala dengan Presiden China Xi Jinping dan Perdana Menteri Li Keqiang dalam usaha untuk menarik lebih banyak pelaburan langsung asing (FDI) ke Malaysia.

“Kami menjangkakan beberapa tawaran mega yang akan ditandatangani semasa lawatannya,” kata Bai Tian, sambil menambah bahawa China menyumbang RM20 bilion terbesar dalam FDI ke Malaysia tahun lepas

Selain itu, China juga sedang melihat industri “upstream dan downstream” yang berhubungkait dengan minyak sawit termasuk pakej mengimbangai perdagangan sistem barter, tambah nilai bahan kimia oleo, farmaseutikal, makanan diproses, dan produk pengguna,

“Kami mengakui bahawa minyak sawit Malaysia sangat berkualiti dan harga kompetitif.

“Terdapat permintaan yang besar di pasaran untuk produk ini kerana ia sesuai untuk penggunaan hampir 400 juta daripada jumlah penduduk kami sebanyak 1.4 bilion,” katanya.

Bai Tian berkata China adalah pembeli minyak kelapa sawit Malaysia dan produk berkaitan yang terbesar di dunia.

Tahun lepas, eksport biodiesel sawit Malaysia ke China meningkat dengan ketara daripada 140 tan (RM5.0 juta) kepada 41,450 tan metrik (RM113 juta) dari 2017.

Walau bagaimanapun, China berada di tangga ketiga selepas Eropah dan India hanya membeli minyak sawit sahaja dari Malaysia.

“Kami juga meninjau untuk meningkatkan hasil tanaman supaya terdapat pengeluaran yang lebih besar memandangkan permintaan yang lebih baik,” katanya.

Initiatif China meningkat apabila Rusia membuat penawaran untuk memberli minyak sawit Malaysia dalam jumlah yang besar bagi peralatan pertahanan dan pelarasan pesawat.

Menteri Pertahanan Malaysia Mohamad Sabu mengetuai delegasi pertahanan peringkat tinggi ke Moscow dan dijadual bertemu dengan Menteri Pertahanan Rusia, Sergei Shoigu dan Presiden Vladimir Putin, dalam lawatan empat harinya.

Mohamad akan melibatkan diri dalam “billion-dollar trade-offs” bagi pertahanan dan keselamatan, termasuk pesawat ketenteraan, senjata dan perisian, untuk merangsang jualan minyak sawit melalui pemindahan teknologi dan “job spin-off”.

Menteri Industri Utama Teresa Kok mendedahkan bahawa beberapa negara lain dari Afrika, Timur Tengah, Eropah dan Asia juga telah menyatakan minat dalam tawaran imbangan yang melibatkan minyak sawit Malaysia

Leave a Reply